Voor oudere columns klik op de links: 1. Een aflevering uit de voortdurende ITU-soap
Wanneer je het vliegtuig uitstapt en door de slurf naar de gate-uitgang
loopt zie je het al van verre. Dit is het land en de stad waar in 2000
de Olympische Spelen plaats vinden. Een reclamebord van 2 meter hoog en
10 meter breed probeert je duidelijk te maken dat er maar één
creditcard bij de volgende Spelen hoort. De veelkleurige vijf ringen mogen
door deze sponsor gebruikt worden van het IOC. Daarvoor zal voldoende betaald
zijn. Ook de kleine ondernemers proberen mee te profiteren van de hausse
aan bezoekers die tot september 2000 zullen komen. Het gebruik van de vijf
ringen is echter voorbehouden aan de grote sponsoren en aan hen die daar
een licentie voor hebben. Gelukkig zitten er in het jaartal 2000 al drie
ringen, zodat de kleintjes daar toch erg mooie t-shirts van kunnen maken.
De prijzen liggen dan wel een factor 5 lager dan in de officiële Olympic
Store. Hier worden de in licentie gemaakte goederen voor flinke prijzen
verkocht. Van sokken tot stropdassen, van bekers tot golfballen, van ondergoed
tot winterjassen. De winkel is aangekleed als een Olympisch museum, waarbij
de Australische prestaties de boventoon voeren. Om in de Olympische stemming
te komen klinkt er continu overwinnings muziek.
Op alle artikelen staan ofwel de Olympische ringen, het logo van de Spelen
in Sydney, een van de drie mascotte's Olly, Syd en Millie of een combinatie
van deze. Juist in de periode tot aan de Spelen is het erg leuk om dingen
te hebben waar iets van die Spelen opstaan, dus wordt er gretig gekocht.
Op die gretigheid speelt de merchandising heel erg goed in.
Op televisie is er veel aandacht voor de komende Spelen. Er is een wekelijks programma dat 'The Games' heet. Op een informatieve manier wordt de kijker van allerlei wetenswaardigheden op de hoogte gebracht. In een kwis-vorm wordt de kijker gevraagd naar de namen van oud-medaille winnaars. Hierbij ligt de nadruk op de Australische atleten, Ellen van Langen zal niet zo snel in beeld komen. Chauvinisme is dit land absoluut niet vreemd. De voorbereidingen van veel van de huidige atleten wordt gevolgd. Daarbij zitten ook de in Nederland wel bekende gevallen van de twee vrienden of vriendinnen die concurrenten worden voor die ene plek in bijvoorbeeld het zeilen, windsurfen of het judoën.
Wanneer
er in het land 'Down Under' een sportevenement plaats vindt dat ook op
de Olympische Spelen voorkomt en zelfs deel uitmaakt van de kwalificatie
is er veel aandacht voor. 20 televisie ploegen uit Engeland, Japan, de
Verenigde Staten en uiteraard Australië komen naar de Wereldbeker
Triathlon wedstrijd. In het Australische sportjournaal wordt een voorbeschouwing
gegeven waarbij alle Australische favorieten in beeld en aan het woord
komen. Deze triatleten zijn bekende sportmensen in dit sportieve land.
Dat zie je terug op de pakken cornflakes, waar triatleten op de verpakking
staan en in de reclame op de televisie voor een deodorant waarin zij een
rol net als Rintje Ritsma en Marianne Timmer spelen.